Mathias Knauer

Button Menu

Die unterbrochene Spur

Übersicht    Texte, Materialien    ● Synopsen    Vorspanndaten    Themen des Films    Die 28 Sequenzen    Pressestimmen   


Synopsen:   deutsch  |  français  |   english

Die unterbrochene Spur

Der Filmemacher verfolgt eine Spur der Schweizer Geschichte - jene der politischen Emigration und dem Widerstand während der Zeit des italienischen Faschismus und des Nationalsozialismus. Der Film zeigt die Schicksale von in die Schweiz geflüchteten Hitlergegnern, die von unserem Land aus versuchten, den Widerstand in Deutschland zu unterstützen, und er handelt von mutigen Schweizern, die die oft illegal in der Schweiz lebenden Emigranten beherbergten und ihre Widerstandsaktionen unterstützten - eine andere Seite der Schweizer Geschichte, als wie sie aus den Büchern kennen.

 


La trace interrompue

La trace de notre histoire de 1933 à 1945.

Des émigrés antifascistes et des réfugiés en Suisse: leurs conditions de vie; leur travail dans la clandestinité et dans les camps de travail.

Les Suisses, hommes et femmes, qui les ont hébergés, qui les on imprimé et transporté leurs écrits proscrits, qui ont fait office de passeurs à la frontière, qui leurs sont venus en aide en organisant des collectes, apportant ainsi leur part à la résistance allemande ou italienne.

La trace disparaissante: dossiers, textes, films; souvenirs, lieux de l'action, monuments.
Contrepoints à l'image de la-Suisse-terre-d'asile.


Traces Unseen

An invaluable record that forms a living memorial to those who resisted by any means necessary in Switzerland from 1933 to 1945.

The film documents them one by one: immigrants, ant-fascists, and illegal refugees, and their living conditions in the underground or their detention in Swiss labor camps. It also documents the Swiss who accommodated them; those who supported their resistance work through donations, and as organizers, printers or messengers transporting illegal documents (and people) across borders. The vanishing tracks – documents, texts, films, memories, scenes of actions, monuments – form counterpoints to the image of Switzerland as a country of asylum.

Made in the early eighties, when the survivors were still in the prime of life, this astonishing document is also a masterpiece of film style and form.

(Program note by Ralph McKay – film series World War II and Switzerland at the Chicago Film Center 1997)